onsdag 24 februari 2010


Min kära dotter Frida Märta Eleonora, går igenom en utvecklings fas just nu. Hon blir ju 2 år den 15 april och nu har hon upptäckt att hon har ju en egen vilja! Tänk vad fantastiskt en EGEN vilja!! Problemet är ju då bara att hon vet inte riktigt hur man nu ska hantera denna underbara vilja. Hon både vill och inte vill Detta kan göra en gråsten tokig.
Ett exempel:
-Vill du ha sylt Frida?
-JA, säger Frida och nickar. Jag sätter en klick på hennes tallrik. KATASTROFEN är ett faktum. Illskrik rakt ut!
-Nej nej nej! Vrålar Frida.
-Ska mamma ta bort sylten?
- JA! och Frida nickar. Jag tar bort sylten! KATASTROF igen illskrik igen!
Ville du ha sylt? Frågar jag IGEN!
Ja! säger Frida och nickar. Jag sätter en sylt klick och allt är frid och fröjd. Så här är det med allt! Sylt, mjölk, vatten, leksaker EVERYTHING!
Man blir lite små galen men jag försöker intala mig att det är en utvecklingsfas... en av MÅNGA.
// Erica

Inga kommentarer: